Het Handboek P&O (personeel en organisatie) van OnderhoudNL wijst u overzichtelijk de weg in personeelsbeleid. De informatie is kort en bondig en het beschikt over verschillende checklists. Waar nodig vindt u de doorverwijzingen naar de website van OnderhoudNL. Hier kunt u steeds de meest actuele versies downloaden.
Het Handboek P&O is opgebouwd uit drie delen: deel A ‘Instroom personeel’, deel B ‘Doorstroom van personeel’ en deel C ‘Uitstroom van personeel’. Als OnderhoudNL-lid kunt u het P&O-Handboek gratis downloaden voor uzelf of voor uw P&O-functionaris.
> Deel A ‘Instroom van personeel’
In deel A van het handboek wordt als eerste aandacht besteed aan de personeelsplanning. Vervolgens wordt aandacht besteed aan werving en selectie van medewerkers. Hiervoor zijn tevens verschillende checklists opgenomen die u kunt gebruiken. Daarna volgen de onderwerpen arbeidsvoorwaarden, de arbeidsovereenkomst en de introductie van de nieuwe medewerker. Bij de instroom van de nieuwe medewerker zullen de afspraken worden vastgelegd in het personeelsdossier. Over de inhoud en de opzet van het personeelsdossier wordt een korte toelichting gegeven.
> Deel B ‘Doorstroom van personeel’
In deel B van het handboek wordt als eerste aandacht besteed aan het functioneren en beoordelen van uw medewerkers. Hiervoor zijn tevens verschillende checklists opgenomen die u kunt gebruiken. Vervolgens komt de opleiding en ontwikkeling van uw medewerkers aan bod. Voor medewerkers die een opleiding gaan volgen is in het handboek een voorbeeld studieovereenkomst opgenomen. Daarna volgt er nog een hoofdstuk over leeftijdsbewust personeelsbeleid, waarbij u rekening houdt met de (veranderende) behoeften van de medewerkers in de verschillende levensfasen. Tenslotte krijgt u tips om uw medewerkers extra te motiveren.
> Deel C ‘Uitstroom van personeel’
In deel C van het handboek wordt ingegaan op het vertrek van uw medewerker(s). Een medewerker kan zelf een andere baan hebben gevonden, maar het kan ook zijn dat u afscheid moet nemen van uw werknemer. In Deel C kunt u meer lezen over de gevolgen als personeel bij u weg gaat. Vervolgens wordt ingegaan op de vraag op welke manieren een arbeidsovereenkomst kan eindigen. Dit is een behoorlijk juridisch getint deel, dat we zoveel als mogelijk in begrijpelijke taal hebben opgeschreven. Tot slot gaan we in op het nut van het voeren van gesprekken met medewerkers die bij u vertrekken (‘exitgesprekken’) en hoe u dergelijke gesprekken kunt organiseren.
Personeelsbeleid
U en uw medewerkers bepalen het succes en imago van uw bedrijf. Goede medewerkers zijn een belangrijke factor in de kwaliteit van uw dienstverlening. Als u kiest voor continuïteit, goede medewerkers wilt aannemen, behouden en laten groeien, is aandacht voor personeelsbeleid noodzakelijk. Door gewijzigde regelgeving, producten, productiemethoden, klantenwensen en eisen dienen kennis en vaardigheden van uw medewerkers zich voortdurend te ontwikkelen.
Exclusief voor leden
Als OnderhoudNL-lid kunt u van deze dienst(en) gebruik maken.
Klik hier voor meer informatie over het lidmaatschap en om OnderhoudNL-lid te worden.
Overzicht OnderhoudNL Partners
U kunt hier een overzicht vinden van al onze OnderhoudNL Partners